Wat betekent duurzaamheid?
Duurzaamheid is tegenwoordig een populair woord bij marketeers. Het is een term die zoveel ladingen kan dekken, dat je eigenlijk nooit precies weet wat ermee bedoeld wordt. Omdat het een modewoord is en goed klinkt, wordt het te pas en te onpas op producten geplakt. Het kan gaan om sociaal-maatschappelijke duurzaamheid, economische duurzaamheid, ecologische duurzaamheid, of soms nog iets helemaal anders.
Bijvoorbeeld: olie oppompen, om brandstof te maken om onze auto's mee vol te tanken. Dat kunnen we op dit moment uiteraard doen, om aan de huidige vraag te voldoen. Maar we weten dat die olie niet onuitputtelijk is. Door dat nu allemaal op te pompen, zal er op een gegeven moment in de toekomst niets meer over zijn. Dat is niet duurzaam.
Zonne-energie is dat bijvoorbeeld wel. De zon gaat in de toekomst niet minder schijnen omdat we haar energie gebruiken. Dat blijft een duurzame bron van energie.
Wat betekent duurzaamheid voor ons?
Voor ons is een duurzaam product iets dat gedurende zijn volledige levensloop, van grondstofwinning, tot en met de verwerking als afval, niet (of minstens zo weinig mogelijk) nadelig is voor het milieu of het klimaat. Wij houden dus rekening met de volledige levenscyclus van een product, niet enkel met de CO2-uitstoot.